Minivan Meriva vychází z malého modelu Corsa, oproti němu má však prodloužený rozvor. Opel jej představil na ženevském autosalonu v roce 2003 a krátce na to začal s prodejem. V roce 2006 prošel model faceliftem změn doznalataké nabídka pohoných jednotek. Nově byla do výrobního programu zařazena sportovně pojatá varianta OPC s přeplňovaným motorem1,6T/132 kW. První generace Merivy se stále prodává, letos ji ale vystřídá druhá řada. Pod kapotu vozu se postupně dostalo devět motorů, z nichž dva nejsou podle časopisu svět motorů dobrou volbou. Jedná se o zážehový osmiventilový agregát o objemu 1,6 litru a výkonu 64 kW a pak turbodiesel 1,7DTI/55kW. První trpí zvýšenou spotřebou oleje a druhému chybí výkon. Pokud jde o benzínové motory, překvapí solidní pružností 1,4 16V. ideál ale vidíme v 1.6 16V/ 74kW později 77kW. Mezi turbodiesely je favoritem časopisu svět motorů agregát 1,7 CDTI/74kW. Slabší motor 1,3 CDTI/55kW neohromí výkonem, silnější sedmnáctistovka pracující s výkonem 92kW není zase k dispozici pro český trh. Kromě toho se v Merivě objevila teprve loni. Starší agregát 1,7 DTI je z hlediska dieselů vůbec nejslabší. Statistiky poruchovosti hovoří o Merivě velmi dobře, v kategorii nejmladších vozů ve stáří 2-3 roky je v žebříčku německé TÜV dokonce na prvním místě. Už za pár dní jestli se jí podaří triumf obhájit i pro rok 2008. Každopádně automobil chválí i zástupci autobazarů.
Vytýkají mu jen praskání žárovek v hlavních světlometech, setkat se můžete s nedopisujícím displejem na palubní desce, problémy s vodní pumpou u zážehových motorů či vůlemi v řazení. Ty vznikají opotřebením a značně ubírají na přesnosti. Vůle ale hledejte i na podvozku. To však při stavu našich silnic nikoho nepřekvapí. Po bezpečnostní stránce hodnotí časopis svět motorů Merivu jako průměrnou. Čtyři hvězdičky, které získala v bariérovém testu Euro NCAP v roce 2003, jsou dneska minimálním standardem. Automobily z počátku výroby pořídíte od 180 000 korun. Určitý cenový pokles můžeme očekávat po uvedení druhé generace na trh.
Test vozu s motorem 1,8 16V/92 kW r.v. 2003, 56 000 km, 219 000 Kč. S lehkou nohou, motor 1,8 si s Merivou poradí hravě. Pokud ale chcete jezdit úsporně, pracujte s plynem citlivě. Meriva je na trhu teprve pět let a její linky tak ještě výrazně nezestárly. Dobře vypadá i překvapivě prostorný interiér. Líbilo se nám, jak je díky bohatému prosklení pěkně prosvětlen. To spolu s vyšším posezem řidiče přináší další klad-dobrý výhled z vozu. Sedadla hodnotíme jako průměrná. Svou práci odvedou, mimořádné pohodlí nebo perfektní držení těla v zatáčkách však nenabídnou. Potěšil nás multifunkční volant s dostatečně silným věncem, ale náladu v zápětí zkazily vůle v řazení. Obhlídka zadních sedadel znamenala návrat k lepšímu. Tvrdá ale přesto pohodlná sedadla jsou posuvná, takže jde vytvořit větší prostor pro kolena, což ocení především vyšší cestující. V případě potřeby lze sedačky také překlopit dopředu a vytvořit tak téměř rovnou ložnou plochu pro náklad. Zavazadelník nabízí objem od 350 po 1410 litrů.
Testovaný vůz pohání zážehový čtyřválcový šestnáctiventil 18/92kW. Motor měl v testu vždy dostatek sil, aby vůz rozhýbal podle našich představ. V případě vyšších nároků si za své služby ale nechal dobře zaplatit. Výrobcem udávaná spotřeba ve městě necelých 11 litrů na 100 kilometrů nebyla po dobu testování výjimkou. V kombinovaném provozu si Meriva pod lehkou nohou řekla průměrně o osm litrů. Vůz nám udělal radost dobrým odhlučněním interiéru, příjemným ovládáním a dobrými jízdními vlastnostmi. Vyšší stavba karoserie se přirozeně v zatáčkách projevila, přesto nemáme k chování automobilu větší výtky. I na rozbité či zvlněné vozovce se Meriva chovala jistě a předvídatelně. Cena 219 000 Kč se nemusí zdát každému jako nejlepší, ovlivnila ji ale udávaná ujetá vzdálenost pouhých 56 000 kilometrů a bohatá výbava. Počtem ujetých kilometrů na počítadle si nemůžete být nikdy jisti, zato o vybavení automobilu není pochyb. Dva airbagy ABS, ESP a automatická klimatizace se nedají přehlédnout. Samozřejmě nechybí centrální zamykání, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek či přehrávač Cd disků.
Názor autokrosového veterána Jindřicha Kottka na testovaný vůz. Opel Meriva jsem v bazarové rubrice ještě neměl, a tak jsem se na něj hodně těšil. První metry za volantem byli pro mě spíše zklamáním z nepřesného spíše opotřebovaného řazení, proto se mi ujeté vzdálenosti na palubním přístroji 56 000 km věřit nechtělo. Na druhou stranu mohu říct, že jde o jediné nadměrné opotřebení, které se mi podařilo zjistit. Pokud přimhouřím oko nad přesností řazení, budu mít pro vůz jenom slova chvály. Radost mi udělal prostorností i použitými materiály a dílenským zpracováním. Sedadla hodnotím jako lehce nadprůměrná, špatně se v nich rozhodně cítit nebudete. Samotnou kapitolu tvoří motor, zážehová osmnáctistovka se má k světu. Auto se nenechá dvakrát pobízet a po sešlápnutí plynového pedálu začne znatelně zrychlovat i v kopci bez podřazení. Přitom je v prostoru pro posádku ticho jako v kostele. Vzhledem k vyšší stavbě karoserie si zaslouží pochvalu u jízdní vlastnosti. Pokud by se investovala nějaká ta koruna do repase řazení, byl by vůz doslova perfektní.
Názor manažera prodeje AAA AUTO Petra Suchánka na vůz Opel Meriva. Pokud uvažujete o pořízení Opelu Meriva, doporučil bych hledat spíše mezi mladšími ročníky. Starší automobily nenabídnou rozsáhlou výbavu, vše bylo za příplatek a tak najít mezi vozy z prvních let výroby auto např. s klimatizací, nemusí bát zrovna jednoduché. K záporům Merivy patří bezpochyby větší odpor vzduchu a menší nabídka ojetin. Klady ale jasně převažují. Pozornost si zaslouží skvělá variabilita interiéru a vzhledem k vnějším rozměrům i výborná prostornost. Potěší dobře přístupný zavazadelník s velkými výklopnými dveřmi. Opravdový trumf ale představuje spolehlivost. Meriva vládne žebříčku spolehlivosti TÜV a neméně dobře si vede i ve statistikách ADAC . Můžeme jí vytknout jen kratší životnost žárovek vnějšího osvětlení. S tímto problémem se ale potýká více aut různých výrobců. Myslím že Meriva si pozornost zájemců zaslouží. Jestli hledáte menší vůz s dobrou nabídkou prostoru, může být právě spolehlivý Opel vaší volbou.
Technické údaje
Motor: Zážehový čtyřválec Zdvihový objem: 1796 cm3 Největší výkon: 92 kW při 5000 ot. /min. Největší točivý moment: 165 N.m při 3400 ot./min. Převodovka: Pětistupňová přímo řazená Zavazadlový prostor: 0,350 m3 Rozvor náprav: 2630 mm Vnější rozměry: 4040x1695x1620 mm Maximální rychlost: 192 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,3 s Průměrná spotřeba paliva: 8,2 l/100 km Cena nového vozu : 484 900 Kč Cena zkoušeného vozu: 219 000 Kč
Servisní rady Zážehový motor 1,8 16V/92 kW má rozvody poháněné ozubeným řemenem, jehož výměna je předepsána vždy po ujetí 90 000 km, či šesti letech, podle toho co nastane dříve. Motorový olej třídy 5W-30 se mění po každých 30 000 kilometrech. Zdroj časopis svět motorů.
Ahoj, kamaráde! Co vím, tož vlnovec jako oplí náhradní díl se nedodává, jest nutno 1. vlézt pod auto nebo jej zvednout, 2. změřit délku a průměr, 3. podle toho koupit a 4. nechat céóčkem přivařit... Odkaz
Nechci plevelit srazové vlákno tak se zeptám tady. Bude na srazu někdo kdo by byl schopen a ochoten se mi trochu pohrabat v elektrice? Samozřejmě to ocením.